02 March 2010

Bacalah Cerita Ini...Renungkan lah

Kisah 1

Anak ini baru sahaja kehilangan ayahnya yang tersayang dalam usia baru mencecah 9 tahun,dan kini dia bergelar anak yatim. Tetapi apakan daya dalam usia semuda itu dia telah ditinggal ibunya tanpa kasih sayang. ibunya kini berkawin lain tetapi apa yang menyedihkan anak2nya ditinggalkan bersama kakak mereka tanpa diambil peduli...dia mempunyai seorang abang, atas faktor kemiskinan abangnya yang sulung terpaksa berhenti sekolah dikala PMR hanya 6 bulan saja lagi. Bayangkan bagaimana nasib dia serta adiknya, pada ketika itu baru sahaja Pra sekolah terpaksa hidup tanpa kasih sayang dari seorang ibu. Abang keduanya pula terlantar di Hospital kerana Lukiemia dan kini telah kembali ke ramatullah. Kini dua orang kakaknya ibarat sebagai ketua keluarga bagi pelajar ini. hidup dalam serba kekurangan...Tanpa berlengah, pihak kami telah menerima pelajar ini sebagai penghuni di asrama anak yatim ini.

Kisah 2.

Mempunyai 5 orang adik beradik tetapi nasibnya juga tidak seperti mereka yang mempunyai ayah dan ibu. Bapanya hilang entah kemana. Ibunya terpaksa menyerahkan semua anaknya kepada keluarga angkat.Kerana simpati seorang hamba Allah ini telah menerima salah seorang daripada mereka,walaupun beliau seorang yang miskin. Kini ibunya juga ibarat "penyu yang bertelur di pantai". Anak2 dibiarkan pada keluarga angkat tanpa apa jua berita darinya. Pelajar ini baru sahaja Darjah 3, tetapi beliau telah Khatam al-Quran.Kini pelajar ini tingal di asrama.

Kisah 3.

Kisah ini cukup menyayat hati, pelajar ini merupakan pelajar dalam golongan miskin.Dia adalah orang cukur bersabar dalam hidupnya. Ayahnya tidak dapat bekerja kerana sering sakit dan mereka menerima bantuan dari JKM yang diterima setiap bulan tetapi cukup sekadar pertengahan bulan sahaja untuk keperluan harian. Apa yang hendak diceritakan disini ialah keluarga ini amat miskin sehinggakan mereka tidak mampu membeli walaupun segenggam beras. Pernah dia mengadu mereka kadang2 dua hari tak makan nasi cuma "cucur kodok" jua yang dapat mengalas perut.Ada ketikanya pulahanya makan nasi berlauk kicap. Kini pelajar ini juga tinggal di asrama ini.tetapi bagaimana pula nasib keluarganya?

Mereka dalam cerita ini adalah penghuni asrama Aman. Kita sebagai Hamba Allah yang berada patut bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan pada kita. Masih ramai lagi golongan memerlukan bantuan dari kita, dan pihak kami sendiri masih kekurangan DANA bagi mengisi kekosongan untuk pelajar seperti ini di Daerah Baling ini.

4 comments:

  1. cedeynya dgr citer nie..ader ramai ag org susah yang kiter xtahu..semoga ader insan yang sngup bntu...

    ReplyDelete
  2. apa yang diceritakan tadi merupakan kisah benar yang terjadi pada mereka. Walaupun pihak kami sendiri tidak mampu tapi kami yakin ada insan yang sanggup membantu kami dan mereka ini. Insyaallah

    ReplyDelete
  3. hrap2 da insan yg dpt bntu mringankan beban drg ne...

    ReplyDelete