19 February 2010

Masalah

Masalah yang di hadapi di peringkat asrama ialah masalah melibatkan sumber kewangan yang tidak mencukupi bagi menjalankan aktiviti yang melibatkan penghuni. Di sini disenaraikan 4 masalah umum. Masalah ini menyebabkan banyak aktiviti yang dirancang tidak dapat dilaksanakan kerana tiada peruntukan oleh pihak pentadbiran iaitu Pertubuhan Amanah Masyarakat Dan Mendidik Anak-Anak Yatim Dan Miskin, Baling. Masalah ini juga ini menyebabkan keperluan asas juga tidak dapat disediakan di asrama. Berikut adalah senarai 3 masalah umum :-


1.MASALAH SUMBER PENDAPATAN

Pihak asrama hanya menerima geran tahunan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat hanya RM 14,000.00 setahun. Geran yang disalurkan ini digunakan untuk membayar wang saku pelajar setiap hari persekolahan, penyelenggaraan asrama, elaun pekerja, guru kelas bimbingan dan bayaran masakan. Anggaran bagi kos tahunan adalah sebanyak RM 25 ribu hingga 30 ribu setahun. Buat masa kini pihak asrama telah menyediakan profail asrama bagi tujuaan mencari dana bagi menampung perbelanjaan asrama.


2.KEPERLUAN PEMBELAJARAN


Untuk pengetahuan, buat masa kini pelajar terpaksa menggunakan kantin sebagai tempat untuk belajar. Ini kerana kami masih tidak mempunyai kerusi serta meja untuk belajar.
Selain daripada itu juga pihak asrama juga amat memerlukan komputer bagi keperluan pejabat serta kelas komputer untuk pelajar. Harapan kami di sini sekiranya pelajar tersebut dapat melanjutkan pelajaran ke IPT dengan asas menggunakan komputer maka ianya memudahkan pelajar tersebut.

3.TENAGA SUKARELA

Buat masa kini pihak pentadbiran hanya menempatkan seorang penyelia dan seorang warden bagi menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan di asrama..Pihak kami juga kurang tenaga sukarela bagi membantu menguruskan asrama, tenaga kerja yang masih lagi dipelukan adalah seperti berikut:-

a.tukang kebun.

b.guru bimbingan.





No comments:

Post a Comment